pondělí 6. června 2011

Cibule – krájení

O krájení cibule se mluví jen okrajově, a proto bych se tomuto tématu trochu věnoval včetně obrázků.

O čem se vůbec nemluví a ani v pořadech o vaření nezmiňuje je loupání cibule. Za dobu co vařím, jsem se už něco cibule nakrájel a samozřejmě i naloupal.

Pokud cibuli chci krájet nožem na krájecí desce tak ji loupu tak, že odkrojím oba konce, hlavě víc ten kde je kořen, protože ten je tvrdý a dělá mi v jídle neplechu. Pak cibuli překrojím napůl a sloupnu docela jednoduše slupku z každé poloviny cibule a můžu dál krájet.Když chci cibuli krájet na kolečka nebo na struhadle či V-kráječi tak odkrojím pouze tu část, kde byla nať, jen lehce seříznu kořínky a pokračuji v krájení na kolečka nebo napíchnutím do ochranného kloboučku struhadla.


V receptech se budeš nejčastěji setkávat s tím, že se cibule krájí na kostičky, ty můžou být malé (najemno) střední a velké (nahrubo).




Dál se cibule krájí na segmenty, půlkolečka nebo kolečka a zase můžou být na slabo, středně anebo nahrubo nakrájené, podle toho co receptura vyžaduje.




Na krájení cibule mám nejradši velký kuchyňský nůž, samozřejmě ostrý. Hlavně nestrkat prsty k ostří nože protože potom dochází k ořezávání nehtů a prstů a to jídlu rozhodně neprospívá. Vždy si plochu nože opírej o klouby prstů a konečky prstů trochu stoč tak, jako by si je chtěl schovat do dlaně.






Pro práci s ostrým nožem mluví hlavně to, že krájení s ním je mnohem jednoduší (míň se u toho nadřeš a to prakticky hned na začátku vaření), neklouže ti po cibuli, ale zařezává se tím směrem, kterým chceš, jednodušeji se s ním krájí cibule na jemno - s tupým nožem je to skoro nemožné – a když už se přece jenom řízneš, tak rána po ostrém noži se hojí daleko rychleji a lépe než po tupém.




Pokud by ti snad přeci jenom nebylo něco jasné tak se klidně ptej v komentáři pod článkem nebo mi pošli mail s dotazem.

1 komentář:

  1. Tak to jsou parádní tipy. Díky mockrát. Právě s krájením cibule jsem měla vždy celkem problém. Musím ale říct, že jsem docela ráda, že teď už to zvládám. Zjistila jsem totiž, že k tomu člověk potřebuje hlavně kvalitní nůž a prkénko a rázem to jde samo.

    OdpovědětVymazat